Dutch Craft Beer Conference

CRAFT (voorheen Klein Brouwerij Collectief) organiseerde op 24 januari in Amersfoort de eerste Dutch Craftbeer Conference.  Met 250 bezoekers en een hoogwaardig programma was het evenement geslaagd. De conclusie: “Craft beer is here to stay”. Wat betekent dat voor de horeca?

Tekst: Gerard Molenaar van Entree Magazine 

Zet een Amerikaanse bierbrouwer op het podium en je krijgt een succesverhaal. Vorig jaar nam Heineken voor een astronomisch bedrag een 50% aandeel in Lagunitas. De oprichter van deze Californische brouwerij begon 20 jaar geleden in de keuken en is nu dus multimiljonair. Maar dat is Amerika.

Inspiratiebron
De brouwers die in Amersfoort op het podium stonden, Art Larrance en Van Havig, komen uit de dunbevolkte staat Oregon, in het uiterste noordwesten van de VS. Zij en andere Amerikaanse brouwers vormen een inspiratiebron voor veel jonge Nederlandse brouwers. Larrance, eigenaar van Cascade Bewing, stond in de jaren ‘80 aan de wieg van de craftbeer cultuur in de VS en is een icoon. Hij initieerde wetgeving die het mogelijk maakte brewpubs te openen in Oregon, en is de eigenaar van het Oregon Brewers Festival, een toonaangevend evenement dat jaarlijks zo’n 80.000 bezoekers trekt. Van Havig is een paradijsvogel die sinds 20 jaar professioneel brouwer is en die lak heeft aan conventies.

Dromen
Twee inspirerender voorbeelden had CRAFT niet naar Amersfoort kunnen halen, hoewel iemand als Greg Koch van Stone Brewing ook tot de verbeelding spreekt. Na de enthousiaste introductie door dagvoorzitter Ronald Giphart, zorgden de twee Amerikanen voor een vliegende start. Ze gaven de Nederlandse brouwers iets om van te dromen: hun succesvolle verhaal. Voor deze mannen is ‘the sky the limit’ en Larrance acht het goed mogelijk dat iedere buurt in Amersfoort of Amsterdam een eigen brewpub heeft.

Flinke groei
Paul Brouwer van Oedipus, bestuurslid van CRAFT, bracht de aanwezigen weer terug op aarde. Nederland is de VS niet. Hij deed de afgelopen maanden een onderzoek onder de leden naar de stand van zaken in de wereld van de kleine brouwers. De respons was goed: 57,56%, waardoor een goed beeld onstond. Van de ruim 400 brouwerijen in Nederland zijn er 251 niet georganiseerd en zijn de tien oudere, meer industriële brouwerijen aangesloten bij Nederlandse Brouwers (voorheen Centraal Brouwerij Kantoor). CRAFT heeft momenteel 175 leden, maar gezien de vele recent opgerichte brouwerijen verwacht Brouwer nog een flinke groei. Slechts 59 leden zijn brouwerijhuurder. De rest heeft een eigen brouwerij of brewpub. De gemiddelde omzet van een  lidbrouwerij was (in 2016) 377.000 euro en de totale omzet van de hele Nederlandse craftbeersector is 1,74% van het marketingbudget van Heineken Inernational. Welkom terug op aarde.
De brouwerijen die bij CRAFT zijn aangesloten bieden 736 mensen een fulltime baan. Ter vergelijking: bij Lagunitas, de Californische ‘craft’ brouwer, werken al 1000 mensen.

Nuchter
Dromen van Amerikaanse succesverhalen en op z’n Hollands nuchter professionaliseren. Dat lijkt de conclusie die je kan trekken. Het programma sloot prachtig aan bij de financiële draagkracht van de sector, want vertegenwoordigers van Thornbridge en met name Brewdog lieten zien hoe je met weinig marketingbudget toch je bier onder de aandacht kan brengen.

Professionele communicatie
Andries de Groen, die samen met zijn neef Frans verschillende brouwerijen heeft opgezet, vertelde hoe je dat aanpakt, een brouwerij opzetten. De neven De Groen (vroeger verbonden aan Grolsch) namen in de VS Anderson Valley over en hebben in België brouwerij Wilderen opgericht en in Duitsland, op het eiland Rügen, de Inselbrauerei. Het zijn drie bijzondere en succesvolle brouwerijen. Samen met Jos Oostendorp (Yellow Moon Bier) zetten ze momenteel in Groenlo een nieuwe brouwerij op: Brouwersnös. Mensen met praktische kennis, waar brouwerijhuurders met plannen voor een eigen brouwerij hun voordeel mee kunnen doen.  Alain Schepers van Bierista, leverde een bijdrage over professionele communicatie, toch ook essentieel voor een brouwerij. Toeleveranciers van de brouwwereld waren aanwezig op de informatiemarkt. Daarmee hadden de bezoekers theoretische en praktische kennis binnen handbereik.

Horeca
Het toenemende aanbod van speciaalbieren stelt ook de horeca voor een uitdaging. Het marktaandeel van speciaalbier is 8% (inclusief speciaalbier van grote brouwers, Radlers en alcoholvrij), en de vraag groeit onmiskenbaar. Het aanbod van regionale bieren neemt toe. Hoe speel je daar als horecabedrijf op in? In de wandelgangen waren een paar negatieve ervaringen in de horeca te horen. Jong personeel dat niets of weinig van bier blijkt te weten en soms niet eens weet welke bieren beschikbaar zijn. Het gebeurt regelmatig dat gasten een mainstream bier horen, als ze vragen welke bieren er zijn, en dan bij vertrek aan de tapkranen of krijtborden zien dat  er wel degelijk mooie (regionale) bieren beschikbaar zijn. Daar ligt een uitdaging voor de horeca: goed geïnformeerd personeel zorgt voor hogere omzet. Een cursus bij Stibon zou een aanrader zijn. Medewerkers die enthousiast over de bieren op de kaart kunnen vertellen, zorgen voor een hogere bieromzet. De horeca kan niet meer om een uitgebreide bierkaart heen. Gasten zullen de komende jaren vaker naar ambachtelijke bieren vragen.

Goede prijs
En de bierbrouwers? Die moeten zorgen voor constante kwaliteit, lekkere bieren en een goede distributie. Op de conferentie van CRAFT kregen ze veel informatie aangereikt. De twee Amerikaanse brouwers benadrukten dat ze een goede prijs moeten vragen voor een goed gebrouwen bier. En verder geldt volgens Larrance: ‘Beer builds friendships and friendships build beer.” Wat een mooie sector om in te werken!

Naar de presentaties