Sprekers

Aanmelden Programma Sprekers Sponsors Locatie en route Pers

Logo DCBC

Plenair (10.00-11.45 uur en 15.45-17.15 uur)

Ronald Giphart – dagvoorzitter
Ronald Giphart debuteerde in 1992 met het boek “Ik ook van jou” en was vanaf dat moment meteen een succesvol schrijver. Giphart schrijft net zo makkelijk een boek als een tv-serie zoals ‘De Co-assistent’. Hij is de alleskunner onder de Nederlandse schrijvers. Daarnaast is Ronald Giphart fervent liefhebber van craft bier.

Art Larrance en Van Havig – USA (10.15-11.00 uur)
Van&Art
Art Larrance is eigenaar van Cascade Brewing Barrel House en Van Havig is de brouwer van Gigantic Brewing. Beide brouwers komen uit Portland USA, met meer dan 70 craft brouwerijen is deze stad het bier-walhalla van Amerika.  In een Art Larrance-Van Havig wisselgesprek vertellen zij u op inspirerende wijze over de stormachtige ontwikkeling van craft biercultuur  in Portland.

One of the pioneers of craft brewing in Portland, Oregon and a long time Portland brewer with a new brewery talk about how Portland became a center for small brewing, and how new breweries can still thrive in a mature, competitive environment.

Paul Brouwer – bestuurslid CRAFT (11.00-11.45 uur)
Paul Brouwer (Oedipus Brouwerij Amsterdam) is begin 2016 aangetreden als bestuurslid van het Klein Brouwerij Collectief. Binnen het bestuur is hij verantwoordelijk voor de PR & Communicatie. Met deze commissie werkt hij aan de ontwikkeling van een CRAFT-index: een jaarlijkse barometer die wordt uitgezet onder kleine brouwerijen met als doel referenties en inzichten te ontwikkelen over onze branche. De eerste uitkomsten zullen tijdens het congres worden gepresenteerd.

Alain Schepers – Bierista (15.45-16.30 uur)
Alain Schepers schrijft samen met andere bierliefhebbers artikelen en maakt video’s post over speciaalbier. Daarnaast schrijft hij voor diverse media columns en artikelen over bier. Zijn verhalen zijn onder andere gebundeld in het boek ‘Een wereld vol bier’. Van dit boek zijn inmiddels ruim 4000 exemplaren over de toonbank gegaan. Als internationaal biersommelier vertelt Alain Schepers u over de kracht van goede communicatie, een kans die veel craftbrouwers in de praktijk nog laten liggen. Communiceren doen we de hele dag. Doen we het altijd goed? Zijn we duidelijk? Of valt er nog wat te verbeteren? In de Kracht van Communicatie wordt een aantal praktische tips gegeven waarmee iedereen zijn fanbase kan uitbreiden.

Parallel sessies A (12.15-13.15 uur)

A1 – Ann Van Holle – Proefbrouwerij, BE
Ann Van Holle is van de Proefbrouwerij in België en vertelt in de sessie “De brouwwaarde van hop” een mooi verhaal over het belangrijkste ingrediënt van bier. Sinds 2010 wordt in De Proefbrouwerij zeer intens onderzoek verricht naar hop als essentiële grondstof voor het bierbrouwen. In verschillende hopteeltregio’s werden reeds een 20-tal hopvariëteiten opgevolgd gedurende opeenvolgende oogstjaren. Voornamelijk Amerikaanse hopvariëteiten, maar ook Belgische, Duitse en Tsjechische hopsoorten werden in detail bestudeerd. Het betreft zowel de volledige verwerking (drogen, persen, pelletiseren, verpakken, bewaren), als het produceren en het bewaren van afgeleide single-hop bieren, die, telkens per brouwsel, werden gebrouwen met één enkele hopvariëteit.
Dit onderzoek heeft als doel om dialogen te stimuleren tussen hoptelers en brouwers onderling en om extra kwaliteitsparameters te introduceren. Daar waar nu meestal enkel de variëteit en het gehalte aan alfazuren worden meegedeeld bij de aankoop van hop, zal er in de toekomst naar worden gestreefd om, via aanvullende vermeldingen van HSI (‘Hop Storage index’), hopoliegehalte en groeilocatie (‘terroir’), de brouwer beter te informeren over de kwaliteit van de aangekochte hop-batch.

A2 – Alex Buchanan – Thornbridge Brewery, UK

Alex Buchanan is de marketing manager van de Thornbridge Brewery, een zelfstandige brouwerij gevestigd op het terrein van Thornbridge Hall. Alex vertelt over het opbouwen en de distributie van craft bieren. In zijn eigen woorden: “12 years of Thornbridge success without ever writing a marketing plan”.

 

A3 – Geannuleerd
Helaas is de sessie A3 door Erik May van Pilot Malt House helaas komen te vervallen. Deelnemers die zich voor deze sessie hebben ingeschreven mogen een keuze maken uit een van de andere sessies.

Parallel sessies B (14.30-15.30 uur)

B1 – Van Havig – Gigantic Brewing, USA

This talk presents research done on brewhouse efficiency by a group of 35 small U.S. brewers.            Brewhouse  efficiency and those factors which affect it, particularly milling and lautering, will be discussed  and practical solutions to improving efficiency will be presented.

 

B2 – Andries de Groen – ondernemer
“Bier is emotie”, weet Andries de Groen die jarenlang bij Grolsch werkte. De familie De Groen was decennia lang eigenaar van Grolsch. Andries is na de verkoop van Grolsch in 2008 aan SABMiller altijd actief gebleven in de bierwereld. Samen met zijn neef Frans de Groen is hij een van de drijvende krachten en mede-eigenaar van meerdere speciaalbier brouwerijen, namelijk Brouwerij Wilderen in België, Anderson Valley in Californië, de Insel-Brauerei in Rügen (D) en de brouwerij in oprichting Brouwersnös in Groenlo. De brouwerij in Amerika betreft een overname, de 3 andere brouwerijen zijn als merk en brouwerij nieuw gebouwd. In deze workshop krijgt u te horen wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een nieuwe brouwerij alvorens het eerste bier wordt gebrouwen, verpakt, verkocht en gedronken. Alle facetten worden belicht zoals het opzetten van een nieuw craft bier merk, keuze voor gebouw en installaties, wettelijke kaders, medewerking van autoriteiten en de daadwerkelijke bouw en ingebruikname van de nieuwe brouwerij. En uiteraard is er tijdens deze workshop alle ruimte voor vragen van uw kant.

B3 – Brewdog – UK

Jacob LindenWe hebben een van de grootste craftbrouwers ter wereld bereid gevonden om een van de workshop sessies in te vullen. BrewDog is opgericht in 2007 en heeft sindsdien als missie om anderen net zo gepassioneerd te maken over craft bier als zijzelf. Nog geen 10 jaar later heeft BrewDog meer dan 350 medewerkers en verkopen zij hun bier in meer dan 55 landen. In de UK hebben zij onlangs hun 30ste bar geopend, maar ook in andere landen opent BrewDog horeca. Jacob Linden, Marketing- en Salesmanager Europe van Brewdog, kan je als geen ander vertellen hoe je jouw craftbier succesvol in de markt moet zetten.

Sponsorworkshop (13.30-14.15 uur) door Ball Packaging Europe

Arjen van Zurk & Matthijs Jansen – Ball Packaging Europe
The Case for Cans has been designed to provide an introduction to metal beverage packaging, highlighting the compelling business reasons for cans, demonstrating the sustainability aspects of metal and explaining why consumers choose cans over other drinks packs.

 

Presentatie van sprekers
A1. De presentatie van Ann Van Holle is op aanvraag beschikbaar. Stuur hiervoor een email naar info@craftbrouwers.nl
Plenair Paul Brouwer Craft index presentatie
A2 Alex Buchanan Thornbridge 2017
B1 Van Havig brewhouse efficiency final NL
B2 Andries de Groen -Presentatie Craftbrewery conference